Begijn 2024

 

Op de hoek van de bagijnestraat/Weerd in Leeuwarden heb ik een schildering gemaakt van een begijn. Deze begijn staat op het punt om zich van haar sluier te ontdoen.  Het beeld is een anamorphose: Vanaf een gemarkeerd punt op straat is de schildering als 3D voorstelling te zien. 

 

On the corner of the bagijnestraat/Weerd in Leeuwarden I made a mural of a beguine. This beguine is about to take off her veil. The image is an anamorphosis: From a marked point on the street the painting can be seen as a 3D representation.

 


80 jaar terug 2025

Bewoners van Friesma State in Grou keerden even terug in de tijd. Hun kind-herinneringen aan 5 mei 1945 vormden de inspiratie voor deze 3D-schildering.

Bekijk hoe verleden en vrijheid samenkomen rondom het vredesteken van margrietjes. De margriet is in Nederland een symbool voor vrijheid en wordt vaak gebruikt tijdens de 5 mei viering. De bloem is eveneens een verwijzing naar prinses Margriet, beschermvrouwe van opdrachtgever UVV.

Residents of Friesma State in Grou went back in time for a moment. Their memories of May 5th formed the inspiration for this 3D painting. See how the past and freedom come together around the peace sign of daisies. In the Netherlands, the daisies are a symbol of freedom and are often used during the May 5th celebrations. The flower is also a reference to Princess Margriet, patroness of client UVV.


Voorbij de vouw 2025

3D straatkunst  Deze anamorfose is geschilderd op het schoolplein van OSG Sevenwolden te Grou in opdracht van UVV en de Dorpskamer. 

3D street art 'Beyond the fold.' This anamorphosis was painted on the schoolyard of OSG Sevenwolden in Grou, commissioned by UVV and the Dorpskamer.


Spiegelei 2019

 

Het Ei, gemaakt door @maaikemakan is een vrij complex ruimtelijk werk. Om de illusie van reflecties van het kunstwerk zo accuraat mogelijk te vangen ben ik met spiegels gaan schuiven over het betonnen vlak. Zo kon ik alle reflecties in het vlak nauwkeurig in kaart brengen. 

Vervolgens heb ik deze beelden vertaald naar een anamorfose. Dit houdt in dat de reflecties, die verschijnen vanaf een bepaalde kijkafstand, kijkhoek en kijkhoogte nu terugvertaald moesten worden naar het platte betonnen vlak. Dit heeft van bovenaf gezien een behoorlijke vertekening tot gevolg. Vanuit de reflecties is het werk verder gaan ontstaan.

De onderschilderingen zijn vrij vol van kleur opgezet en deze heb ik door middel van glaceertechnieken zorgvuldig opgebouwd tot uitgebalanceerde kleurschakeringen. Zo blijven de reflecties levendig en lijken de kleuren veel dieper. Ook kon ik zo subtiele licht-donker overgangen schilderen zoals bijvoorbeeld te zien is in alle afzonderlijke schijven van het ei.

Om het beeld te breken heb vele leliebladeren en een aantal gele plompen over de reflecties geschilderd. Het formaat hiervan komt overeen met het formaat van de leliebladeren en gele plompen zoals die liggen in de prachtige nabijgelegen vijver. 

Uiteraard kon een vis niet ontbreken en vanuit esthetische overwegingen heb ik er voor gekozen om een wit/oranje koikarper door het vlak te laten zwemmen.

Aan de achterkant van de ‘vijver’ heb ik eendenkroos geschilderd. In een opening van dit en eendenkroos is een waterdrone te zien. Deze zie je alleen vanuit het ei. Links van Het Ei is wat riet te zien en her en der ligt er kroos onder water.

"The Egg" by @maaikemakan is a complex spatial artwork. To accurately capture the illusion of reflections, I used real mirrors to study how light and shapes interact on the concrete surface.

These reflections were then translated into an anamorphic painting—designed to only appear correct from one specific viewpoint. From above, the image appears heavily distorted, but from the intended angle, the illusion comes to life.

I built up the colors using glazing techniques, allowing for deep tones and smooth transitions—especially visible in the egg’s reflective discs.

To disrupt the image, I added lily pads and yellow water lilies, painted at true-to-life scale, inspired by a nearby pond. A white-orange koi swims through the reflection, and duckweed with a small water drone (only visible from the egg) can be seen at the back. Reeds and submerged duckweed complete the scene.


Bedankt Jeannet Bijleveld-Kramer, Wetterskip Fryslân, Gemeente Leeuwarden en Hogeschool Van Hall Larenstein.

 

 

 

Kasje 2018

 

De grens tussen verbeelding en de alledaagse realiteit is een optische illusie. 

 

Dit was de allereerste anamorfose / 3D schildering in Leeuwarden. 

 

The border between imagination and everyday reality is an optical illusion.  This was the very first anamorphosis / 3D painting in Leeuwarden.